Tycoons slot betsoft games

گفتگو با حمید نخعی کارگردان و تهیه کننده انیمیشن سینمایی دنیای کیف ها برای ورود به بازارهای جهانی پتانسیل لازم را داریم

گفتگو با حمید نخعی کارگردان

مهدیه چمن‌رسان / کرمان نسبت به امکانات نه چندان ویژه در مسیر پیشرفت در زمینه انیمیشن قرار گرفته است و در حال حاضر تا جایی که اطلاع دارم هفت گروه انیمیشنی مستقل در کرمان فعالیت می‌کنند که این نسبت در مقایسه با شهرهای دیگر نشان‌دهنده‌ی پتانسیل بالای تولید انیمیشن در کرمان است. سه پروژه انیمیشن سینمایی که فعلا در دست تولید هستند بعلاوه سریال‌های دیگر، کرمان را جزو برترین‌های کشور قرار می‌دهد. تولید اولین انیمیشن سینمایی قابل رقابت در بازارهای خارجی بنام لاگی (به زبان انگلیسی) و «دنیای کیف‌ها» در ایران خودش دلیلی بر توانایی‌های ویژه کرمان در این امر است. دنیای انیمیشن، دنیای تخیل و نقاشی و زیبایی‌ست. با خبر شدیم که فیلم انیمیشنی دنیای کیف‌ها در جشنواره دوسالانه انیمیشن، انتخاب شده است. به همین بهانه با حمید نخعی، تهیه کننده این انیمیشن، گفت‌وگو کردیم.

 

از شما به عنوان پدر انیمیشن کرمان نام برده می‌شود، نقش شما در پیشرفت کرمان در زمینه انیمیش چیست؟

دوستان از روی لطفی که دارند من را بدین نام ملقب کرده‌اند. کاری که بنده توانستم انجام دهم ایجاد محیطی بنام خانه‌ی انیمیشن کرمان برای یادگیری هنرجویان انیمیشن بود. نحوه آموزش کاملا کاربردی و بومی شده بود، چنانکه  تازه‌واردها در کنار مجرب‌ترها انیمیشن را فرا می‌گرفتند و یک کارگاه دائمی برای همه بچه‌ها ایجاد شده بود تا بلافاصله هنرجو در مسیر ساخت و کار قرار بگیرد. ولی در سایر واحدهای آموزشی چیزی را بصورت تئوری یاد می‌دهند و در ادامه هنرجو نمی‌تواند از توانایی‌های خودش استفاده کند یعنی متصل به کار نیست. حاصل این رفتار حرکت وسیعی شد و نیروهای مجرب مستقل دیگر به این جرگه پیوستند و در حال حاضر فعالیت در زمینه انیمیشن در کرمان کاملا خاص خودش است و این یک دستی در نقاط دیگر کشور دیده نمی‌شود. کار من تنها ایجاد این بستر بود و هنرجوها که حالا حرفه‌ای‌های کرمان هستند با فعالیت خود سبب این پیشرفت شده‌اند.

چرا تصمیم به ساخت انیمیشن سینمایی گرفتید؟

یادم می‌آید بچه که بودم کارتون را دوست داشتم ولی سینمایی انیمیشن کاملا متفاوت و جذاب بود. اکنون هم برای سازندگان انیمیشن پیشنهاد ساخت سینمایی انیمیشن هنوز آرزویی استثنایی و منحصر به فرد است.

پس از سال‌ها فعالیت گروهی در زمینه انیمیشن و ساخت فیلم‌های کوتاه و سریال با دیدن اولین فرصت‌ها در ساخت سینمایی بدیهی بود که این اتفاق می‌بایست رخ می‌داد و دی ماه ۹۲ این فرصت بالاخره پیش آمد و ما وارد ساخت سینمایی دنیای کیف‌ها شدیم. 

ایده انیمیشن دنیای کیف‌ها از کجا آمد؟

روزی خواهرم از مسافرت برگشته بود، کیف‌اش را کنار من گذاشت و رفت. حس کردم این کیف بعد از رفتن صاحب‌اش دلگیر شده، و دلش نمی‌خواست این مسافرت تمام شود. داستان این کیف چیست؟ 

در ادامه حین مسافرت در فرودگاه، به جای نگاه کردن به خود مسافرها به کیف آن‌ها خیره می‌شدم  و با خودم فکر می‌کردم که این کیف‌ها هم حیات دارند، خواسته‌ای دارند و برای کاری ساخته شدند؛ با این اتفاق‌ها ایده‌‌ی دنیای کیف‌ها هر روز در ذهنم قوی‌تر می‌شد. همه قصه‌ها از یک جایی در دنیای واقعیت آغاز می‌شوند و بعد تا عمق خیال آدمی پیش می‌روند، زوایای پنهان خیال و اندیشه که دور از دسترس همه است. شاید هر روز از کنار بعضی از وسایل بی‌توجه رد شویم و صورت فانتزی آنها را نبینیم که در خیال جان گرفته‌اند؛ شاید بعضی از این کیف‌ها آرزو دارند که همراه صاحب‌شان به مسافرت بروند یا اینکه کیف‌ها درباره یکدیگر چگونه فکر می‌کنند، داستان «کیف‌ها» از همین خیال‌ها شروع شد. آرزوی کیفی که بالاخره روزی با صاحب‌اش به سفر می‌رود و در محیط فرودگاه با کیف‌های دیگری آشنا می‌شود، کیف‌هایی که مدت‌هاست در آن‌جا زندگی می‌کنند و صاحبان‌شان را گم کرده‌اند. ما با این نگاه وارد دنیای کیف‌ها می‌شویم؛ دنیای کیف‌های گم شده فرودگاه. همه کیف‌هایی که شخصیت‌شان بامزه و جذاب است.  

درباره چگونگی تولید این انیمیشن توضیح بدهید؟

انیمیشن در نگاه اول کار بسیار سختی است حال چه رسد وقتی که فکر ساخت انیمیشن سینمایی به ذهن‌تان می‌آید. این ترس در اول کار باعث می‌شود از زیر بار چنین مهمی در بروید. ولی ایده شما را رها نمی‌کند. در دل شما هیاهو می‌کند که مرا بساز.

لاگی (شخصیت اصلی دنیای کیف‌ها) در اول آرام پیش آمد و از خودش گفت که چقدر می‌تواند ساختنی باشد. چند کارکتر و یک محیط فرودگاه. که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها. میل به ظهورش ما را سخت درگیر خود کرده بود. نمی‌شد بی‌گدار به آب زد و با همه شور و انگیزه نیاز به بررسی بازار بود چون در نهایت همه چیز به فروش بستگی داشت. آیا بازار ایران می‌توانست برای ساخت چنین محصولی کافی باشد. شال و کلاه کردیم عازم برلین شدیم، EFM  بازار بزرگ فیلم اروپا. لاگی را که شخصیت اول بود به مدد سعید مددی و حامد حسین‌زاده و مجتبی خیری  انیمیتی زدیم در 20 ثانیه برای مطالعه بازار بهمراه برداشتیم، ولی کافی نبود. برای Marche de film جشنواره کن که بازار بزرگی است برنامه ریختیم تا تریلر کار را در 3 دقیقه آماده کنیم که در آن قسمتی از داستان و رفتاری از شخصیت‌ها را می‌شد نشان داد.

حیرت‌آور بود و ما موفق شده بودیم توجه بازار را به ایده ناب روایتی از شخصیت‌ها  در قالب کیف‌ها  جلب کنیم. واکنش بازار ما را در ساخت این انیمیشن جدی کرد و حالا واقعا لاگی ما را داشت به سمت خودش می‌کشاند.

چه سالی ساخت این انیمیشن را شروع کردید و ساخت آن چه مدت طول کشید؟

حدود دی‌ماه 92 و ساخت آن حدود دو سال و نیم طول کشید.

آیا فیلمنامه را تنها نوشتید؟ برخی معتقدند که ما ایرانی‌ها نمی‌توانیم کار گروهی بکنیم، نظر شما چیست؟

فیلم‌نامه را گروهی نوشتیم و معتقدم کار گروهی در ایران امکان‌پذیر است. انیمیشن کار گروهی می‌طلبد و فردی کار کردن امکان‌پدیر نیست. «دنیای کیف‌ها» اگر جزو آثاری شده که الان می‌تواند توجه بازار داخلی و خارجی را به خود جلب کند نتیجه یک کار تیمی است که مجدانه جنگیدند و تلاش کردند و ثمره اش شیرینی یک کار بزرگ سینمایی جذاب شد.

در ابتدای کار خودتان چه تصوری از دنیای کیف‌ها داشتید. فکر می‌کردید چه‌طور جایی باشد؟ یا فکر می‌کردید کیف‌ها چه‌طوری باشند؟

بچه‌های طراح کمکم کردند تا به شخصیت‌های مورد نظرم برسم. خیلی طرح کشیدند و من از میان آن‌ها  آشناهای خودم را پیدا کردم. یادم هست وقتی مدل‌سازی شخصیت‌ها انجام می‌شد وسواس زیادی داشتم تا آن‌ها همان‌طوری باشند که می‌دیدم‌شان و تو هر مرحله به کارکتر نزدیک‌تر می‌شدیم تا دربیاد. 

تو محیط فرودگاه با زدن اولین مدل‌ها به نتیجه رسیدیم ولی پرداختن به جزئیات محیط زمان بیشتری برد تا همان شد که می‌بینید؛ جذاب و دیدنی.

شخصیت‌پردازی آن‌ها هم باید قابل توجه بوده باشد. این‌که هرکیف چه شخصیتی داشته باشد و چه شکل و شمایلی در مرحله‌ی فیلم‌نامه اتفاق افتاد یا پس از آن در مرحله‌ی طراحی شخصیت؟ 

شخصیت‌ها توی داستان شکل گرفته بودند و طراحی و مدل‌سازی  بر همان اساس پیش رفت.

سادگی، جسارت و شیطنت آن‌ها همه خوب و درست شکل گرفته بود و آماده جانبخشی.

خودتان کدام کیف را بیش‌تر از بقیه دوست دارید؟

لاگی اسم شخصیت اول است و بهانه‌ی ورود ما بود به دنیای کیف‌ها. دوست‌داشتنی و جذاب. اما وقتی مدت‌ها توی دنیای کیف‌ها زندگی می‌کنی، همه آن‌‌ها را دوست داری.  

کمی هم از بخش‌های دیگر کار توضیح دهید. مثلا برای گوینده‌های کار از دوبلورها استفاده کردید یا بازیگران حرفه‌ای؟ 

کار به زبان انگلیسی صداگذاری شد و آماده شرکت در بازارهای جهانی. در کنارش به زبان فارسی هم صداگذاری انجام شد. رابطه خوبی بین بچه‌های دوبله و شخصیت‌ها اتفاق افتاد. کار پتانسیل لازم را داشت و بچه‌ها تمام انرژی خودشان را گذاشتند. کار واقعا خوب از کار درآمد.

قطعا تا چند سال قبل تصور ساختن چنین انیمیشنی در ایران سخت و غیرممکن به نظر می‌رسید. اما حالا پیشرفت‌های زیادی اتفاق افتاده است. فکر می‌کنید دنیای کیف‌ها با انیمیشن‌های روز دنیا قابل مقایسه است و فکر می‌کنید حالا به‌اندازه‌ی کافی پیشرفت کرده‌ایم که با کمپانی‌های بزرگ جهانی رقابت کنیم؟ 

توانایی‌های بچه‌های ایران بالا است و پتانسیل لازم را برای رقابت در تولید و ورود به بازارهای جهانی را داریم ولی نمی‌شود امکانات ساخت موجود را با آن‌چیزی که آنطرف هست مقایسه کرد.

 بگذارید کمی از گذشته حرف بزنیم. برایم جالب است که بدانم یک کارگردان انیمیشن در کودکی و نوجوانی چه انیمیشن‌هایی را دوست داشته و تماشا می‌کرده است؟

کیمبا، باگزبانی، دانل داک، یوگی و دوستان و کلی انیمیشن‌ دیگر.

کدام شخصیت کارتونی روی شما تأثیر زیادی داشته است؟

 کیمبا شیر سفید

از همان زمان تصمیم داشتید انیماتور شوید؟ یا خودش پیش آمد؟ و چه‌طور شد که به این راه کشیده شدید؟ 

به انیمیشن علاقه زیادی داشتم و عاشق کارتون بودم ولی مدت‌ها بود از این مسیر دور شدم ولی 17 سال پیش دوباره آن را از سر گرفتم. هر کسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش

به نظرتان ذائقه‌ی نسل امروز با نسل گذشته چه‌قدر فرق کرده؟ چرا انیمیشن‌های امروز با دوران گذشته مثل گوریل انگوری، یوگی، مهاجران، باخانمان و... این‌قدر فرق دارند؟ چرا حتی سری‌های جدید پلنگ صورتی و تام و جری مثل گذشته جذاب نیستند؟

بچه های امروز مال این زمانه هستند و بدیهی است ذائقه‌ها به همراه تکنولوژی‌های جدید عوض شده و حالا انیمیشن‌های قدیمی دیگر جوابگو نیستند و خواهان ندارند.

از ظاهر سایت رسمی دنیای کیف‌ها برمی‌آید که به‌طور جدی به دنبال حضور جهانی آن هستید. چه برنامه‌هایی برای حضور جهانی دارید و تا حالا در جشنواره‌ای شرکت کرده‌اید یا نمایشی داشته‌اید؟ و چه بازخوردی داشته‌اید؟

در بازارهای معروف فیلم دنیا در کن و برلین شرکت کردیم. واکنش بازار خارجی وقتی که تریلر فیلم نمایش داده می شد جالب بود. به وجد امده بودند و  تشکر می کردند. وقتی متوجه می شدند کار در ایران تولید شده متحیر می شدند و براشون جالب بود.

در جشنواره فجر شرکت کردید؟

ما دنیای کیف‌ها را به زبان فارسی دوباره صداگذاری کردیم و برای جشنواره فجر رساندیم، اما به دلیل نداشتن مجوز حتی دیده نشد، به ما هم اطلاع ندادند که اگر مجوز نباشد دیده نمی‌شود. با این کم لطفی ما از جشنواره فجر جاماندیم.

 اما انگار در جشنواره انیمیشن دوسالانه منتخب شدید؟ 

بله. جشنواره انیمیشن دوسالانه هر دوسال یک بار در تهران برگزار می‌شود و پذیرای انیمیشن‌های مختلف از سراسر دنیاست. ما امسال در این جشنواره شرکت کردیم و دنیای کیفها انتخاب شد. 

فکر می‌کنید در جشنواره‌ی پویانمایی تهران چه اتفاق‌های خوبی بیفتد و به جایزه فکر می‌کنید؟

جشنواره موقعیت خوبی برای بالا رفتن و دیده شدن کار است. دوست دارم  کارجایزه بگیرد تا انرژی دوباره ای در تیم سازنده ایجاد شود تا کار بعدی را بهتر از قبل آغاز کنیم.

فکر می‌کنید مخاطبان کودک و نوجوان به دنیای کیف‌ها چه واکنشی داشته باشند و فکر می‌کنید دوستش داشته باشند؟

مطمئنم کار با استقبال زیادی روبرو می‌شود. شخصیت‌های دنیای کیف‌ها کاملا رفتاری متعارف باورپذیر و خودمانی دارند. فاصله‌ای با مخاطب ندارند و ارتباطی کامل با هم برقرار می‌کنند.

برای نوجوان‌های علاقه‌مند به انیمیشن چه پیشنهادی دارید؟

در هر سطحی هستید کار کنید و تیمی کار کنید. ببینید و کار کنید. 

 

 

دیگر مطالب مرتبط

نظرات و دیدگاه های شما

دیدگاه و نظرات خود را ارسال کنید.